banner1005

Aydınlık 25 yıl öncesinden uyarmıştı! Boeing 737 Max 8'ler...

Son 6 ayda gerçekleşen iki uçak kazası tüm dünyanın gündeminde. Her iki uçak kazasında da Boeing 737 Max 8 tipi yolcu uçağının düşmesi sonucu, toplam 346 can kaybı yaşandı. Yaşanan kazalar Boeing uçakları üzerine uluslararası bir tartışmanın fitilini ateşledi.

Aydınlık 25 yıl öncesinden uyarmıştı! Boeing 737 Max 8'ler...

Son 6 ayda gerçekleşen iki uçak kazası tüm dünyanın gündeminde. Her iki uçak kazasında da Boeing 737 Max 8 tipi yolcu uçağının düşmesi sonucu, toplam 346 can kaybı yaşandı. Yaşanan kazalar boeing uçakları üzerine uluslararası bir tartışmanın fitilini ateşledi. Oysa Boeing uçakları konusunda yapılan uyarılar ve tartışmalar hiç de yeni değil. Aydınlık Gazetesi, 24 yıl öncesinde Boeing uçakları hakkında yaptığı araştırmalarla tüm Türkiye'yi ve dünyayı uyarmıştı. 1995, 1997, 1999 ve 2009 yıllarında, Aydınlık Gazetesinde pek çok Boeing haberi bulmak mümkün. Aydınlık, o dönemlerde yaptığı araştırmalarla Boeing 737 serisi uçakların hatalarını ve yaşanacak krizleri en yüksek sesle dile getirmiş.  

İşte 7 Ocak 1995 sayılı Aydınlık dergisinde, o tarihlerde gerçekleşen bir Boeing uçağının düşmesi sonucu hazırlanan bir haber : 
Mersin uçağının Kaptan Pilotu Adem Ungun 26 yıldır bu mesleği yapıyordu. 
Kaptan pilot Adem Ungun, eşine bir ay önce şöyle demişti: “Van Havaalanı birimizin başını yiyecek” Van'daki uçak kazasında hayatını kaybeden Kaptan Pilot Adem Ungun, eşi Demet Ungun'a bir ay önce böyle dedi.
Kaza, “geliyorum” dedi. 
THY’’nin Boeing 737-400 tipi “Mersin” uçağı, 29 Aralık günü Van’ın Edremit yakınlarına düştü. Kazada, Kaptan Pilot Adem Ungun, Yardımcı Pilot Yavuz Alıcı, hostesler Aynur Savcı, Sevtap Gürler, Yeter Türk ile birlikte 52 yolcu hayatını kaybetti.
Kaptan pilot Adem Ungun, birinci denemesinde “pas” geçti. İkinci kez, denemek için alçaldı, yine “pas” geçti. Üçüncü denemesinde uçak düştü.
Dönemin Türkiye Havayolu Pilotları Derneği (TALPA) Başkanı Erkan Potukönen'in açıklamaları: "Boing uçakları dünyada servisten kaldırılıyor. 
Bu uçaklar tatbikata, sahalara girdikten sonra pek çok sakıncaları ortaya çıktı. Süratsiz oluşu, taşıma kapasitesinin olmayışı, bunlar çok önemli faktörlerdir."

20 Nisan 1997'den Boing 737 uçaklarıyla alakalı bir araştırma haberi: 
“THY iki yıl önce, 22 adet Boeing 737 satın aldı. Tanesine 45 milyon dolar ödedi. 22 tanesi, 990 milyon dolar yapıyor.
Amerika Boeing şirketinin yalnızca Üçüncü Dğnya Ülkelerne “kakaladığı” 737’lere Türkiye hükümetleri her zaman ilgi gösterdi. Turgut Özal’ın başlattığı olayı, daha sonra başbakan olan Demirel ve “Beşli Çete” olarak bilinen Ali Şener, Cavit Çağlar, Ömer Barutçu, Yaşar Topçu ve Nazif Kurt sürdürdü.

Beşli Çete THYde 1992 yılında boeing firmasıyla 19 uçak kiralanması için anlaşma yaptı. Körfez Kriziyle birlikte uluslararası uçak firmalarının zararını kapatmak iöin de özellikle üçüncğ dünya ülkelerine “Uçak alın” diye baslı yapmaya başladılar.

Boeing 737 tipi uçaklarının 200-309 serisi dünyadan kalkrı. Piyasasa olan 400-500 serisi de Amerika tarafından yalnızca üçüncü dünya ülkelerine satılıyor. Ne kendileri kullanıyor ne de Batı ülkeleri. Çünkü Boeing 737’ler, hem uçuş güvenliği açısından hem de teknik olarak geri. Zaten Boeing frması da elinde kalan sipariş edilip de alınmayan uçakları Türkiye’ye veriyor.

1-) TAŞIMA KAPASİTESİ DÜŞÜK

2-) HIZI DÜŞÜK

3-) TAVANI YOK

Boeing 737’lerde uçuş emniyeti de, sorunlu. En fazla kazaya karışan uçak 737 serisi... Üstelik yedek parçasıda pahalı”

Aydınlık gazetesinde çıkan haberlerde Boing 737 serilerinin sistem hatalarına dikkat çekiliyor. Dönemin haberleri incelendiğinde, Amerikancı neoliberal politikaların esaretine giren ülkelerde Boeing 737 serisi uçaklarının kullandığını görmek mümkün. Bu model serisi Endonezya ve Etiyopya'da düşen uçakların serisi ile aynı. Boeing uçakları, Amerikan hükümetlerinin diplomatik ilişkilerinde pazarlık malzemesi olarak kullandığı araçlardan biri. Amerika, diplomatik kriz yarattığı ülkelerle oturduğu pazarlık masasında, kullanılmayan Boeing uçaklarını satıyor. Hatta ülkelere bu uçakları almayı dayatıyor. Bu yüzden Etiyopya'da yaşanan kaza sonrasında Çin, Rusya gibi Atlantik bloğunda yer almayan ülkelerin yaptıkları hamleler daha büyük anlam kazanıyor. Avrasya ülkelerinin hızla Boeing tipi uçakları hava sahalarında yasaklamaları aslında Amerika'nın küresel hegomanyasına karşı yapılan bir hamle anlamını taşıyor. 







HABER: BURAK DIVARCI 
ulusal.com.tr

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.