Ülke liderleri makam arabaları

Metin Akgerman Yazar ulusalkanaliletisim@gmail.com

Çin Lideri, Çin markası ve Çin yapımı Hongqi kullanıyor,

Alman Lider, Alman markası ve Almanya yapımı Audi kullanıyor,

Amerikan Lideri, Amerikan markası ve Amerikan yapımı Cadillac kullanıyor,

Rusya lideri, Rus markası ve Rus yapımı Aurus kullanıyor (Bakınız resim),

Bölgesel veya küresel iddiası olan ülkelerin liderleri, bir ulusal prestij göstergesi olarak mühendislik kabiliyetlerinin imkan verdiği en üst seviye aracı ürettirip biniyorlar.

İngiltere başbakanı Jaguar,

İngiltere kraliçesi Bentley,

Fransa başkanı Citroen,

Çekya başkanı Skoda,

İtalya başkanı Lancia,

Japon kralı Toyota,

İsveç kralı Volvo,

Güney Kore başkanı Hyundai.

Elbette bu ülkeler dışında birçok ülke var. Genelde ülkeler politik olarak veya ticari ilişki olarak hangi ülkeye yakın ise o ülkenin markası tercih ediliyor.

Kanada lideri Cadillac,

Şili lideri Ford,

Brezilya lideri Ford,

Meksika lideri Chevrolet,

Bunların dışındaki birçok ülke lideri ise Mercedes tercih ediyor.

Çoğu liderin aracı zırhlıdır, kimyasal, biyolojik saldırılara dayanıklıdır ve birçok açıklanmayan güvenlik önlemine sahiptir.

Bu konu hem bir ulusal prestij konusu hem ülkenin geldiği teknolojik ve sanayi seviyesini göstermek için bir fırsat. Türkiye'de liderler çok uzunca süredir makam aracı olarak özel güvenlik donanımları olan Mercedes kullanırlar.

Rusya, "Aurus Senat" projesini nispeten yeni üretti. Öncesinde Rus liderler, Mercedeslere biniyorlardı. Proje 2013 yılında başladı ve birkaç sene içinde model oluşturuldu ve üretime alındı. Bugün itibariyle yılda 100 kusur adet "Aurus Senat" aracını Rusya üretiyor ve satıyor. Yakında bu araçların bazı Rusya yanlısı ülke liderleri tarafından kullanıldığını görürsek şaşırmamalıyız.

Misal Türkiye, 10 sene önce bu segmentte kendi liderlik makam aracını üretmiş olsaydı muhtemelen bugün dünyada bazı ülke liderleri bizim yerli aracımıza biniyor olacaklardı. Bildiğim kadarıyla henüz ortada bu alanda bir proje yok. Yerli TOGG elektrikli aracı projemiz başarı ile devam ediyor ancak başkanlık aracı için bu segmentte bir makam aracı ne kadar ideal çözüm olur emin değilim.

Türkiye'nin mühendislik, tasarım, ARGE kasları ile biraz egzersiz yapması için böyle bir yerli başkanlık aracı projesi güzel olabilirdi. Yılda üretilecek 20-30 adet özel yapım, üst segmentte, güvenlikli "ülke lideri" araç projesine israf gözü ile bakmamak gerekir.

Her ne kadar TOGG'un mevcut geliştirdiği araçlar başkanlık kullanımı ihtiyaçlarına pek uygun olmasa dahi TOGG markasının global pazarlarda satışını desteklemek için bu marka altında veya yine TOGG markasına ait olan yeni bir üst segment marka olarak bu projeyi tasarlamak doğru yönde atılan bir adım olabilir. Türk otomotiv sanayisi ve yetişmiş insan gücü bu işin altından kolaylıkla ve hızla kalkabilir.

Ulusal itibar konusunu bir tarafa bırakırsak bir de işin ekonomik boyutu var. Bu tür mühendislik projeleri ile üst segmentten 20-30 adet araba üretince ülkenin sadece araba endüstrisi gelişmez. Buzdolabı ihracatı artar, jeneratör, traktör, televizyon, İHA, gömlek, ayakkabı ihracatı artar. Tüm yerli marka ve üretici firmalar için birim kar marjları da artar çünkü yabancı ülkeler ve müşteriler gözünde Türkiye'nin kalite ve teknolojik yetkinlik algısı artar. Bu yüzden Türkiye'nin bugünkü ve gelecekteki liderlerinin yerli marka ve yerli üretim araçlara binmesi gerekir. Zaman içinde Türkiye'nin yurtdışındaki temsil yüzleri olan büyükelçileri başta olmak üzere üst düzey kamu memurlarını da yerli araçlara geçirmek gereklidir.

Tüm yazılarını göster