Viking Hastalığına Sizde Yakalanmış Olabilirsiniz! Viking Hastalığı Bir Lanet Mi?

Viking hastalığı hakkında araştırmayı yürüten ekip rastgele seçtikleri insanlar arasında analiz yaptı ve Viking hastalığının yaygın bir şekilde insanlarda görüldüğünü tespit etti. Viking hastalığı bir lanet mi? Viking hastalığını araştırdık, ayrıntılar haberimizde...

Araştırmacılar, Neandertal genetik materyali ile modern insanları etkileyen alışılmadık bir sağlık bozukluğu arasında bir bağlantı keşfettiler. Söz konusu bozukluk, kişinin bazı parmaklarının kalıcı olarak belirli bir açıda bükülmesine neden olabilen bir el rahatsızlığı olan Dupuytren hastalığı, diğer adıyla Viking hastalığıdır.

40.000 ila 50.000 yıl önce yaşayan Neandertaller şüphesiz bu durumun bir türünden muzdaripti. Genetik karışım yoluyla bu savunmasızlığı Kuzey Avrupa'da yanlarında yaşayan insanlara aktardılar.

Moleküler Biyoloji dergisinde yakın zamanda yayınlanan yeni bir makalede açıklandığı gibi, Dupuytren hastalığı, Kuzey Avrupa kökenli insanlarda, ataları Afrika'dan gelenlere göre çok daha yaygındır. Aslında “Viking hastalığı” adı, bir zamanlar İskandinavya'yı yöneten eski Viking savaşçılarının torunları arasındaki yaygınlığından kaynaklanmaktadır.

Viking Hastalığının Dönemsel İlişkisi

Neandertaller ile modern insanlar arasındaki melezleşmenin büyük kısmı 42.000 ila 65.000 yıl önce Avrupa'da meydana geldi. Afrika popülasyonları, yalnızca Avrasya'yı işgal eden Neandertallerden ayrı yaşıyordu. Sonuç olarak Afrika kökenli insanlar bugün yalnızca Neandertal DNA'sının izlerine sahipler.

1999'da Danimarka'da ikizler üzerinde yapılan bir araştırma, Dupuytren hastalığının gelişiminin en çok kalıtımdan etkilendiğini ve kalıtsallık faktörünün yüzde 80 olduğu tahmin edildiğini belirledi. Yaş, alkol kullanımı ve diyabet dahil olmak üzere bu duruma ilişkin diğer risk faktörleri tanımlanmış olsa da, genetik yatkınlığın her zaman mevcut olması gerekir.

Bu, insan genomuna emilen Neandertal genetik materyalinin, gerçek anlamda, bu durumun gerçek nedeni olduğu anlamına geliyor. Dupuytren hastalığının Kuzey Avrupalılar arasında yaygınlığı, bilim insanlarının bu durumun genetik kökenleri konusundaki çalışmalarını motive edecek kadar ilgisini çekti.

viking hastalığı

Viking hastalığının yayılışını araştırmak için Avrupa'da rastgele seçilen 7.871 kişiden ve 645.880 kontrol deneğinden toplanan veriler analiz edildi.

Kapsamlı karşılaştırmalı analizler sonucunda bilim insanları, Viking hastalığıyla ilişkili 61 genetik varyant tespit etti; bunlardan üçünün Neandertallerden kaynaklandığı tespit edildi. Zamanında yaşamış bu insanların soyu yok olmuş olsa da genetik mirası genetik akrabalarında devam ediyor.

Araştırmacılar Viking hastalığının sadece ilişki sonucu gelecek genlere taşınabileceğini söylüyor.

2014 yılında yayınlanan kapsamlı bir araştırma, Neandertal genleri ile diyabet, Crohn hastalığı, siroz ve depresyon vakaları arasında bağlantılar buldu. Hatta son araştırmalar Neandertal genleri ile Kovid-19'a yatkınlık arasında bir bağlantı olduğunu öne sürdü.

Tüm araştırmaların kesin olarak gösterdiği şey, Neandertal genlerinin insan sağlığı ve gelişimi üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğudur. Neandertal genlerine sahip insanların hastalıklar konusunda hassas olduklarını ve hayatta kalma şanslarının düşük olduğunu gösteriyor.

# BİLİM TEKNOLOJİ