Tavuk Embriyolarına Dinozor Genleri Yerleştirildi!

Bilim insanları tersine evrim teorisi ile dinozorların akrabaları olan tavuklara dinozor genlerini yerleştirdiler. Proje başarılı bir şekilde yürümesine rağmen bilim insanlarının aldıkları karar ile proje askıya alındı.

Tavuk Embriyolarına Dinozor Genleri Yerleştirildi!

Dinozorların nesli altmış milyon yıl önce yok olmuştu, nasıl yok olduğu hakkında farklı teoriler olsa da şuan ki kuşların dinozorların akrabaları olduğunu biliyoruz.

Bilim insanları hâlâ bu dönemde dinozorlar ve kuşlar arasında meydana gelen anatomik değişiklikleri dikkatli bir şekilde haritalandırmaya çalışıyorlar ve bunu yapmanın küçük bir "tersine evrim"e girişmekten daha iyi bir yolu olmadığı tartışılabilir. Bunu akılda tutarak, bir araştırmacı ekibi, Evolution dergisinde yayınladıkları makalede ortaya çıktığı gibi, tavuk embriyolarında "dinozor bacakları" büyüttü.

Tavuk Embriyolarında Dinozor Bacakları

Dikkat çekici bir şekilde, tavukları "dinozorlara" dönüştürmeye yönelik daha önceki araştırmalar zaten yapılmıştı. 2015 yılında yapılan bir çalışma, embriyonik gelişim sırasında araştırmaların konusu olan tavukların dinozor benzeri bir buruna sahip olabileceğini ortaya koydu. Bir yıl önce, daha düşük teknolojili bir çalışma, stratejik olarak yerleştirilmiş birkaç ağırlığın bir tavuğun Tyrannosaurus rex gibi yürümesini nasıl sağlayabileceğini göstermişti.

Tyrannosaurus rex

Bu yeni araştırmada yine tavuklar kullanılarak dinozor iskeletlerinin gelişiminin ardındaki sırların ortaya çıkarılması amaçlandı. Aslında, ters evrim söz konusu olduğunda bilim insanları bu konuda çok fazla çalışma yürüttü. 2015 yılında araştırmacılar tavukların dinozor benzeri ayaklara sahip olmasını sağlamayı başardılar. Bu sefer bacak kemiklerinin nasıl büyüdüğüyle ilgilendiler.

Coelurosauria

Günümüz kuşları, Coelurosauria adı verilen ve  aralarında Deinonychus, Tyrannosaurus ve Velociraptor'un da bulunduğu tüylü, kuş olmayan dinozorlardan oluşan büyük bir grubun yaşayan torunlarıdır. En eski Coelurosauria ile günümüz kuşları arasındaki geçişin en ünlü örneği olan Archæopteryx'te, ayak bileğine kadar uzanan, fibula adı verilen tüp şeklinde bir kemik vardı.

Velociraptor

Günümüzde kuşların fibulaları ayak bileğine kadar ulaşmamakta ve büyüdükçe kıymık gibi bir hal almaktadır. Bu değişimin neden meydana geldiğini bulmak için Şili Üniversitesi'nden araştırmacılardan oluşan bir ekip tavuğun genetiğini inceledi. Indian Hedgehog (veya IHH) gibi tuhaf bir isme sahip bir genin aktivitesini belirterek ederek, uzun, dinozor benzeri fibulaların büyümeye devam ettiğini kaydettiler.

Deinonychus

Bu, modern tavukların, fibulalarının belirli bir noktadan sonra büyümesinin genetiği nedeniyle yasak olduğu anlamına gelir. Çalışmanın yazarları, bu bodur büyümenin kalkaneum adı verilen bir ayak bileği kemiği tarafından düzenlendiğini belirtiyor. Kalkaneum geliştikçe, yakındaki fibulanın büyümesinin ne zaman durması gerektiğini esasen belirler.

Ancak İHH etkisiz hale getirildiğinde, PthrP adı verilen kemik büyümesiyle ilgili başka bir gen çok daha güçlü aktivite gösterdi. Bu, fibulaların ayak bileklerine bağlanana kadar büyümeye devam etmesini teşvik etti.

Ne yazık ki dinozora benzeyen bu tavukların yumurtadan çıkmasına izin verilmedi. Bunların ticari veya bilimsel olmayan amaçlar için gerçek dinozor benzeri yaratıklar haline gelmesi ile ticari amaçla kullanılabileceğinden proje askıya alındı.

# BİLİM TEKNOLOJİ # tavuk # embriyo # dinozor